onsdag 10 september 2008

Dagens mest omtalade ämne?

Mina morgonrutiner innefattar bl.a morgonkaffe och morgontidning. Jag är dock inte tillräckligt vuxen så jag läser inte artiklarna så noga, utan går hellre närmre in på sidorna som innehåller nyfödda, serier, korsord och soduko. Vädret kollas in (det stämmer näsintill aldrig) och ett och annat horoskop läses (det stämmer aldrig). Redan innan första lektionen undrade jag om jag missat något viktigt när jag bläddrade igenom tidningen då eleverna uppskruvat frågade om jorden verkligen skulle gå under idag...

... Huuhhhh???????

Senare i kväll såg jag artikeln från denna tidning insåg jag att det inte bara var mina elever som fått höra att världen skulle gå under och som dessutom trodde stenhårt på det. Ganska intressant är det ändå, att det lätt börjar med att "nån sa att nån hade läst på nätet att jorden ska gå under idag, klockan halv nio!" (detta ändrades senare till 9:00 och därefter till 13:00) och fortsätter med att elever högt och lågt messar varandra, frågar panikartat lärare om det är sant och hur berättelsen urartar helt i skvallersvängen.

När den andra klassen jag hade i förmiddags också frågade mig om det stämde började jag undra, men nu är jag som satg lite mer påläst. Hej och hå.

Vad är då buskapet med detta inlägg? Att man inte ska tro på allt man läser? Eller att man inte ska tro på rykten man hör? Nej, skitsamma. Det kansek helt bara är att jag borde läsa tidningen när jag läser den :)


1 kommentar:

Anonym sa...

ja du, svårt att veta vad man ska tro på emellanåt!
man får ta till sig det man kan o låta resten va....

massa kramar