Vår arbetstid fylls av administrativt arbete. Det är enkäter och formulär, rapporter och åtgärdsprogram, handlingsplaner och kvalitetsredovisningar, matriser och bedömningsunderlag. Vi skriver individuella utvecklingsplaner och individuella omdömen i varje ämne, varje termin. Allt ska förnyas och uppdateras varje år och varje skola ska skapa sina egna dokument. Problemet är att vi förlorar fokus på de stora perspektiven. Tiden räcker inte till och undervisningen och våra elevers kunskapsinhämtande kommer i andra ohand. För vi vet alla att bra undervisning tar tid att planera. Det är vår planeringstid som försvinner, vilket betyder en stor kvalitetssänkning av undervisningens innehåll. Vägrar vi ge avkall på planeringen blir arbetstiden orimlig. (...) Vi måste lyfta blicken över alla dessa dokument som ska skrivas. Vi måste protestera mot "kvalitetssäkringen" och vägra utföra arbetsuppgifter som sänker kvaliteten i vår undervisning, men vi måste göra det tillsammans. Det är hög tid att rösterna från klassrumsgolvet att höras i debatten.
Amen! Hade inte kunna sagt det bättre själv. Det är precis det här som gör oss så frustrerade och stressade. Det är inte konstigt att man ofta känner sig otillräcklig och värdelös som pedagogisk ledare när det inte finns tid till sådant som faktiskt betyder något.
Enough said. Nu ska jag hälla upp en stor kopp kaffe och sätta mig och rätta ;)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar