lördag 1 oktober 2011

SAOL13


Sitter och kikar lite på SAOL:s hemsida om de nya ord som kommer läggas in i nästa upplaga. Rätt underhållande måste jag säga och jag måste ju ändå småle åt vissa ord som kommer läggas till.

Exempel på verb som kommer finnas med:

  • dissa
  • flippa
  • skejta
  • promota
  • sms:a
Exempel på substantiv som kommer finnas med:
  • släppfest
  • tummis
  • oflyt
  • touch
  • tårtning
Exempel på adjektiv som kommer finnas med:
  • queer
  • småtråkig
  • flashig
  • sunkig
  • brötig
Jag var för övrigt tvungen att kolla upp orden brötig och släppfest då jag inte var riktigt säker på dess innebörd. Släppfest betydde inte pruttparty utan tydligen en fest där ny bok eller skiva lanseras. Brötig, som låter som ett äkta Eskilstuna-ord men som jag aldrig hört talas om, har jag nu lärt mig betyder stökig, bullrig. Ska lätt gå in i klassen nästa vecka och beskylla dem för att vara brötiga. MVG (A) i svenska för den som kan berätta vad det betyder :)

2 kommentarer:

Hanna sa...

Brötig (uttalas med göteborgsk ô!!) är ett ord vi använder här i Göteborg! :)

leapox sa...

Haha!