fredag 21 mars 2008

Glad Påsk!

Jag har aldrig varit särskilt mycket för att fira påsk. Inget fel i påsken i sig, absolut inte, men trots mina jultraditioner (som absolut inte får rubbas) har det inte smittat av sig på påskfirandet. Ett år pyntade jag, eftersom jag ändå hade fått påskpynt, dukar och ris fyllda med färgglada fjädrar av mormor och farmor, men i år lyser pyntet med sin frånvaro. På köksbordet ligger ett påskägg från farmor och en liten gul lurvig kyckling som hon vann på kyrkans basar i veckan, that's it.


I EskilstunaKuriren kunde man igår läsa på om påsken och varför vi egentligen firar detta. Jag kan därför berätta att långfredagen firas till minne av Jesus korsfästelse och namnet kommer av Jesus långa dag av lidande. Långfredagen blev en helgdag på 1600-talet och man fastade allt hårdare för att påminnas om Jesu lidande. Husfadern risade dessutom husfolket (!) och offentliga nöjen var förbjudna enda fram till 1973. Det sades även att man kunde få bölder om man drack mjölk på långfredagen. Allt var inte bättre förr med andra ord :) Det är ju mycket trevligt med påskägg och lite längre ledighet och sovmornar.

För övrigt gillar jag inte riktigt vädret som denna påsk fört med sig. Jag vill ha vår! Påskliljor, fågelkvitter och knoppar på träden. Inte snö och nollgradigt! O well, det är åtminstone inte 2 dm snö som i Småland (Källa: Ica)


Glad Påsk min vänner!

5 kommentarer:

Ica sa...

Haha! Underbar bild. Skit i mjölken. Drick öl banne mig. Det snöar fortfarande och hela min raklånga hand försvinner om jag sticker ner den i snön. Hunden är överlycklig.

Ey, lite religiöst är inblandat. Annars skulle din wv inte säga jesluz

Anonym sa...

kul att långfredagen är lidandets dag. jag är liksom född på långfredan!! klart, mamma led väl lite... vädret ute suger, snorkallt!
klada påsken på sig!

Johanna sa...

Ica: Mjölk har jag redan fått i mig lite när jag drack mitt morgonkaffe så vi får väl se om böljderna bryter ut snart. Vin är annars bra, sånt drack man massor av på Jesu tid!

Mariah: Det suger hårt. Det ska inte snöstorma i mars, inte i min värld iaf. Hehe, mamsen led nog lite ja.

Heléne Eriksson sa...

Var nyss och firade långfredagsgudstjänst, för mig känns påsken alltid större än julen. Nu ska jag dricka mjölk så kan vi ha bölder tillsammans!

Anonym sa...

Glad påsk kära vän! Hoppas du får några riktigt goa helgdagar :) kraamar