onsdag 4 juni 2008

Den stundande examen

När man var liten och slutade skolan för sommaren innebar det blommor till och från fröken, avslutningsceremoni i kyrkan med sång och spex, och sedan fika med släkten (eller åtminstone familjen) innan man sprang ut i sommaren för att leka och bada.

När man tar studenten firar man med dunder och brak. Man springer jublande ut ur skolan för att mötas av släkt och vänner och firar en dagen lång. Känslan är helt underbar och jag minns att jag hade ont i käkarna länge eftersom leendet aldrig varit större. Studenten ska man verkligen fira.

När man tar examen från högskolan springer man inte jublande ut ur skolan. Det kanska man skulle ta och göra just bara för att, men nej, jag är för feg för sånt. Det känns lite abrupt att bara lämna föreläsningssalen en vacker dag för att bara gå hem till en tom lägenhet (eftersom sambon jobbar) och konstatera att man inte behöver gå tillbaka till högskolan något mer. Ingen sång eller avslutningsceremoni, inget flak att åka omkring och jubla på, ingen som möter en med champagne Illa.

Jag måste ändå säga att the fact that jag tar examen nu känns oerhört stort. Fruktansvärt overkligt och absurt, men oerhört stort och skönt! Detta kommer att firas. Nästintill hela veckan. Redan igår var det middag på Grappa och i helgen väntar examensfester. Mina underbara föräldrar har ställt upp med sitt hus och mat så att jag kan bjuda in mina vänner för att fira lite och på kvällen är det partaj hos Ica som gäller (då vi slagit ihop min examensfest med hennes 2x-årsfest ;)) Jag kommer jubla mest hela tiden, kanske sjunga lite och fira allt vad jag kan.

Om några timmar ska jag gå till högskolan för mitt sista litteraturseminarium ever. I morgon ska jag gå dit och lämna in mitt PM på akademin. Efter det hoppas jag att jag klarar mig utan komplettereringar men även om så är fallet så känner jag mig klar. Och det ska firas! :D


5 kommentarer:

Ica sa...

Det ska givetvis firas. Jag och Maja hoppade ut från skolan med ett litet jubel bara för att. Om du vill kan jag springa ner och hoppa och jubla med dig. Och det ska bli skumpa och firande av dig ordentligt. I promise :D
Tack för det där x:et i min födelsedag.

Anonym sa...

Själklart ska det firas! Njut för fullt =)

kramar

Heléne Eriksson sa...

Wohooooo! Det är klart att det ska firas!

Själv skrev jag just klart slutuppgiften i sista kursen. Det firade jag med en smajlcider. Wohoo, igen!

(Grattiset sparar jag till imorgon)

Anonym sa...

klart du ska fira gumman!
du är gry, tjejen och jag gratulerar massa!

*kraaaaam*

Anonym sa...

Grattis igen :), hoppas du hade riktigt kul i helgen!!
Kram kram