lördag 4 oktober 2008

Laktos eller icke laktos

Nu kommer ett rikigt härligt inlägg om magar, tarmar och intolerans. Läs inte vidare om du är äckelmagad :) Ett litet försök att diagnostisera mig själv och min mage.

När jag var liten var jag allergisk mot mjölk. Jag skulle inte påstå att jag var laktosintolerant för jag kunde tydligen äta andra saker som innehöll mjölk men ren mjölk gick inte. Minsta tesked och jag fick rännskita och magont (Källa: Mamma). Detta gick sedan över. Jag drack mjölk som vanliga människor, tills jag blev tonåring och fick fettfobi. Efter ett par månader på dårhus dricker jag mjölk igen. Dock mest som komplement till kaffe och te. Nu börjar jag däremot tro att magen min börjar bli känslig för det igen.

Efter någon form av influensa förra veckan tycks min mage protestera högt (ja, jag både hör den och känner den ordentligt) så fort jag får i mig mjölk och fibrer. Så fort min diet består av blåbärssoppa, imodium, te och vatten går det alldeles utmärkt men för att orka jobba krävs mer intag än det. Det ledde till att jag efter 1,5 dagars jobb därmed blev tvungen att cykla hemåt efter att magen kollapsat än en gång. Jag har förvisso gått ner mer än 2 kg på en vecka men jag är inte särskilt kaxig i energiväg.

Jag är bitter. Det är match idag. Första matchen för säsongen och jag sitter hemma. Vaknade naturligvis tidigt (vilket jag aldrig gör av naturen) och mår på det även bra. Magen är glad eftersom jag levt på blåbärssoppa och piller. Jag vill spela!!! This lovely diet får mig nog inte så energirik och allert dock så jag får bittert sitta kvar hemma, kanske prova att äta nåt och hoppas på att Ica ser till att ingen snor min matchtröja.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hopp, matchtröjan vaktades med näbbar och klor... Några bilder från matchen finns på hemsidan

GO sa...

Åhh stackare, att missa matchen! Laktosintolerans kännetecknas framförallt av GASER men det har ju du ändå :P men av verkligen illaluktande gaser :D och så lös avföring och magknip förstås. Man kan bli laktosintolerant efter en infektion i tarmarna, det är inte helt ovanligt, och isåfall blir man av med laktosintoleransen när infektionen är borta. Annars brukar magar inte gilla mejeriprodukter (och fibrer) över huvud taget när man har varit riktigt dålig... Hoppas det blir bättre snart!