fredag 7 november 2008

Töntinlägg

Det är helg igen och åh vad skönt. Det är så roligt det där, att jag inte kunde förstå folk som sa så (alltså: "det är helg igen och åh vad skönt) förrut. Inte när jag pluggade. För då kunde helgerna vara riktiga pain-in-the-ass eftersom jag hade så mycket att göra (eller tvärtom för att man var inne i en inte-så-mycket-plugg-period) Men nu när jag jobbar heltid och har ett riktigt svenne-jobb så förstår jag helt och fullt. Särskilt när jag förra veckan endast jobbade måndag och tisdag :)

Jag har inte jobbat särskilt länge och jag ska absolut inte säga att jag har haft mastodont-mycket att göra heller (inte om jag jämför med lärare jag har att jämföra med, som knappt har tid att vara lediga, sova eller äta), men den här veckan har varit stressig. Lektioner att planera, prov att göra, papper att kopiera, personer att prata med, utvecklingssamtal som väntar, prov att rätta, föräldrar att maila osv osv osv... Jag har inte varit så trött på så länge, inte försovit mig på så länge och heller inte somnat så tidigt på så länge, men...

MEN...

...det hela gör det så mycket värt när man får så mycket tillbaka från eleverna bara genom att de ger en en kram bara för att de vill, att de har glimten i ögat, är otroligt mysiga mot varandra och bara är så söta! Jag kan känna mig så otroligt otillräcklig i min proffession men när mina söta ungar/ungdomar säger att dom tycker om mig, när vi skrattar tillsammans eller t.o.m. när lektionsplaneringen går helt åt pipan bara för att nåt samtalsämne bara måste tas upp - då mår jag så bra! Jag hade verkligen kunnat hamna på vilken skola som helst. Jag vill inte kalla någon skola eller någon klass för problemskola eller problemklass men you get the point. Att komma ut som nyexad och få hamna där jag har hamnat är nog få förunnat. Det spelar nog ganska stor roll faktiskt, vart man hamnar. Jag hade lika gärna kunnat bli helt avskräckt och sökt mig tillbaka till högskolan och börjat läsa till nåt helt annat som inte hade alls med ungdomar att göra :)

Nu är det helg igen och jag har prov med mig hem att rätta. (Observera att jag inte har jobbat hemifrån en enda gång än så länge) Inte alls för att det är bråttom (de skrev proven idag) och inte alls för att jag måste, men för att jag är så nyfiken på hur det gick dem. För att jag vill kunna glädjas med dem på måndag.

Nej, det är inte klokt vad tråkig jag låter. Bäst att avsluta *haha*

Äh, wtf. Jag må vara töntig men jag är så himla glad :) God natt vänner!

2 kommentarer:

Anonym sa...

låter ju helt underbart vännen och du är värd att känna så efter allt slit!!
NJut och bara var i att du trivs på jobbet, det är långt från alla som gör!!

kramar i massor till världens grymmaste Johanna

Ica sa...

Hahaha. Fan vad vuxen du låter "glimten i ögat". Men det är roligt. Och de gläder så mycket att du hittat ett jobb du gillar och att de gillar dig så mycket (Har iofs aldrig trott nåt annat). Då får man vara tråkigast i Sverige på fredagskvällar ;)
Puss!