torsdag 1 januari 2009

Året som gått

Ja, då har det blivit dags att skriva ännu en liten året-som-gått-story och det känns inte alls som det var ett år sen sist. Men det är det! 1 januari 2009.

Om man inte orkar läsa allt så finns här en sammanfattning :)

Sista terminen på högskolan. Examen, jobb och utlandssemester. Massa skoj med vänner och familj. Begravning, bröllop och dop. Kulturell oktober och december som försvann innan den kom.

Januari
Det första minnet från januari är inget roligt minne. Morfar går bort den 4:e efter att cancern till slut vunnit kampen. Jag sjunger på begravningen med darrig stämma och är ganska uttömd på krafter efter att ha åkt på vinterkräksjukan några dagar innan. Härliga dagar där. Innan dess jobbar jag mina första dagar som lärare då jag vikarierar på en skola i Strängnäs. Skolan börjar efter jullovet och det med dunder och brak.

Februari
Första bebisen för året (bland vännerna alltså) bestämmer sig för att komma ut och Bea får en sockersöt dotter som får namnet Vendela. I skolan börjar vi skriva på vårt examensarbete och sommaren känns väääldigt långt borta. Födelsedagarna avlöser varandra och jag får lite sportlov.

Mars
Tentaplugg, praktik och litteratur tar upp mycket tid och sommaren känns ännu längre bort. Vi går på klassfesten - 10 år senare. Påskmiddag åt vi hos mormor och en och annan match spelades.

April
Äntligen lite vår men i skolan blir det ännu mer. Jättespännande med praktik på gymnasiet däremot. Jag lär mig mycket och ser fram emot att börja jobba. Vi går på Wilmas dop i börjar av april och i slutet av månaden är det även dags för Vendelas dop, då jag fick äran att sjunga. Jag och Daniel får inneboende en vecka i form av en bror och en hund :) Snyggast var vi definitivt på årets medlemsfest då temat var färgen vit. Vi gick utspökade som läkare, sjuksyster, mentalpatient och very skadad patient. Bebis 2 kommer och jag blir nästan-faster. Daniel blir farbror till lille Leon som föds två månader för tidigt. Så liten och så söt :)

Maj
Äntligen maj, inte långt kvar till examen och dagarna räknas. Jag och Daniel firar 4 år tillsammans(!) Vi åker till Kal & Ada som är en given höjdpunkt och alltid lite roligt. Det gick riktigt bra för oss och vi kom längre i turneringen än vi gjort innan. Vi kan bl.a briljera med att vi slog ut ett elitserielag (sen behöver man ju inte nämna vad vi fick börja med ;)) Vi sjunger en del med kören men det är ändå den fulltecknade kalendern med plugg som jag minns mest...

Juni
Juni, juni, du underbara månad. Efter att ha gått upp med uppsatsen är det äntligen dags för examen!!! Efter fem år är jag äntligen klar och behöver inte sätta min fot på högskolan igen. Jag har en riktigt lyckad och bra examensdag och njuter av några lediga dagar innan jag börjar sommarjobba. Jag sjunger på bröllop och firar midsommar ute på vischan, kollar på fotboll (vilket ju inte alls var nåt kul när det gick så illa) och umgås med vännerna.

Juli
Den andra stora händelsen för året (med den första menar jag då examen) inträffar och jag går nervös till min första anställningsintervju. Efter en vecka får jag beskedet att jag fått jobbet och jag skuttar högt och hoppar runt och skrattar i flera minuter. Sommarjobbar för fullt men det går väldigt lätt efter att jag fått reda på att jag snart ska få leka fröken på riktigt :) Bebis 3 tittar ut, Leo ochStaffan får en son och Matilda blir storasyster till Noah. Daniel och jag åker till Bulgarien på vår första utlandsresa tillsammans. Värme, sol och bad avslutar en perfekt sommar.

Augusti
Jag hinner nätt och jämt komma hem från utlandet innan jag börjar jobba. Jag får träffa världens sötaste elever och börja jobba på riktigt. Det känns konstigt men otroligt kul och spännande. Mycket nytt och mycket att lära sig - great!

September
September kommer och går och jag gör inte så mycket mer än jobbar och tränar volleyboll. Vi får gå på Showboats genrep och jag får efter det lämna in handuken för sjukdom och sjukskriva mig för första gången. Som tur är hann det gå över på tre dagar :)

Oktober
Vi åker till Boda Borg en heldag och har som vanligt skitkul där! :) Vi får äntligen spela matcher men inser efter ett par att motståndet inte riktigt är som vi önskat. Vi vinner alla matcher i oktober månad (och nu förstör jag spänningen men det fortsatte så även i november). Jag åker till Stockholm och går på teater med mamma, lär mig att spruta med brandsläckare, går på Betnér, sjunger med Py Bäckman och får lite höstlov.

November
Vi inleder månaden med att åka till Åland för att spela match. Lite väl långt att ta sig för att spela en match på 55 minuter (resan tog betydligt längre tid). Jobb, träning, matcher och på jobbet har jag mina första utvecklingssamtal ever, ett mycket spännande inslag. Pernilla och Jocke blir föräldrar till lilla Ebba. Vi vinner vår serie, jag fyller år och bjuder in mer folk än vad som får plats på fest. Månaden avslutades den första advent med julbord på Pilkrog *mums*

December
Julpyssel, betygsättning, luciafirande och födelsedagskalas avlöser varandra. Vi sjunger både här och där med vår lilla trio och jag går på min första skolavslutning som lärare. Massa julmat äts upp och både jag och Daniel avslutar året med att vara sjuka. Vi har dock en riktigt bra nyårsafton hos svärmor med jättegod mat, spel, Singstar och skumpa. Gott Nytt År!!

5 kommentarer:

Anonym sa...

hehe, vilket minne jag har! Jag hade helt glömt bort att du va här i maj och att vi träffades igen. Men nu minns jag det väldigt väl, och tur är väl det ;)

Gott nytt år kära vän!

leo"sweetlikechocolate" sa...

Gott Nytt År min älskade vän Johanna!!! Saknar dig massor!!!

Puss/ Leo

Anonym sa...

Tänk vad mycket man hinner med på ett år fast man tycker tiden går så fort....Kram på dig!

GO sa...

Vilket händelserikt år du har haft! Jag hoppas att du satt med kalender framför dig för du kan väl inte ha kommit ihåg allt det där?? Gott nytt år!

Johanna sa...

Ja det är ju ju rikgtigt mycket som har hunnit hända faktiskt :) Och ja, jag hade den gamla kalendern så att jag inte skulle blanda ihop allt :)